PB009 Úvod do počítačové grafiky




Zápočtový příklad - model v Rhinoceros 3D



Tříčlánková dvojsměrná Tramvaj KT8












Zdrojový soubor modelu pro Rhino 2.0 je ke stažení zde:


tramvaj.3dm

















Zápočtový příklad 2 - program v Direct3D



Druhým úkolem do PB009 Základů počítačové grafiky bylo odevzdat program v OpenGL. Získal jsem výjimku na tvorbu programu v DirectX. Zdrojový kód jsem napsal v Delphi, protože je mi tento jazyk nejbližší a navíc v něm není problém s DirectX bez problému pracovat (Delphi a C jsou v podstatě stejné jazyky, pouze s tím, že mají jinou syntax příkazů). Podobně jako v C je nutné sehnat hlavičky objektů DirectX, ale to není na Internetu vůbec problém. Dál se kód píše úplně stejně.
Nechtělo se mi psát celou aplikaci "z gruntu" od začátku (ve Win32 API), tak jsem použil delphácký objekt Application: TApplication a veškeré vykreslování jsem navěsil na jeho událost OnIdle. Ta zajistí, že kdykoliv bude mít aplikace volno, vyrenderuje se scéna znovu.
Aplikace si také nese jeden formulář, který jsem pro zjednodušení vložil přímo do projektového souboru .DPR, aby nemusel být v samostatné jednotce.

V aplikaci jsou naprogramována:
(o) Světla
(o) Mlha v dálce
(o) Půhlednost textur
(o) Průhlednost alpha blendingem
(o) Pohyb objektu
(o) Rotace objektu
(o) a další (co jsem si zrovna nevzpomněl :-)


V projektu je nutné přilinkovat hlavičky z DirectX 9.0, které jsou k dispozici zde:
http://clootie.narod.ru

Dále jsem při psaní používal knihu "Programming Direct3D Kick Start" od Claytona Walnuma.





Zde jsou nějaké obrázky z programu:




Program se ovládá ŠIPKAMI (průchod dopředu/dozadu)


Zde je spustitelný EXE soubor (s texturami): PB009DirectX.zip

Zde je zdrojový text (v Delphi): PB009DirectX-src.zip