Krteček

věnováno Kláře Halasové

fotky a screenshoty jsou zde | model Rhino 3 | model Rhino 2 |autor: Lukáš Matěna

modelováno v evaluation copy programu Rhinoceros 3.0

Tento zápočtový projekt vznikl v dubnu 2003. Na této stránce se dozvíte jak se takový krteček dělá a proč zrovna krteček.

Proč zrovna krteček je pevně věřím jasné z věnování :)

Jako u většiny postaviček i zde byly základem dvě koule. Horní trochu menší, která tvoři hlavu a spodní, která tvoří tělo. Dolní z nich potom byla spoštěna, aby krteček nepadal a to příkazem  Transform - Set points - Set Z. (viz. obr. 1).

Poté byl vymodelován nos tažením kontrolních bodů (viz. obr. 2).
Kouli tvořící hlavu bylo třeba mírně zdeformovat, aby byla věrohodnější. Po jejím dokončení byla přidána na konec nosu kulička, tvořící čumák (viz. obr. 3).

Tělo jsem k hlavě nepřipojil mrtvou a živou vodou, ale tak, že jsem uřízl spodní část hlavy pomocí Cutting plane (viz. obr. 4) a potom pomocí Extrude vytvořil válcové těleso, které propojilo tělo s hlavou.
Trimem jsem udělal do těla díru a po odstranění válce vznikl prostor pro vytvoření krku. K tomu jsem použil funkci Blend.
(viz. obr. 5).

Jedním z nejzáludnějších součástí modelu byla tlamička a bříško. Bylo třeba vytvořit křivku správného tvaru a tu promítnout (Project) na plochu hlavy. Potom byla plocha tělíčka rozdělena touto novou dělící křivkou na část tvořící bříško a zbytek. Tato křivka však musela být uzavřená (ale koho by na padlo, že to je zrovna tento nedostatek, který mě připravil o půlhodinku spánku :).

Stejným způsobem jsem vytvořil tlamičku. Poté jsem jednotlivým částím nastavil správné Object Properties.

Dále bylo třeba vyrobit oči. K tomu jsem použil zploštělý Elipsoid . Promítnutím kružníce na něj jsme získali paneneku (viz. obr. 6).
Oko jsme umístíli na hlavu příkazem Transform - Orient - On Surface (viz. obr. 7).

Následující částí byly tlapky. Ty byly vytvořeny zdeformováním elipsoidu. Poté na nich byly udělány proužky podobně, jako se dělalo bříško a tlamička (viz. obr. 8).

Poslední částí tělíčka byly ruce. Nejprve jsem v prostoru nakreslil křivky, na které byl aplikován příkaz Pipe.

Do ruky jsem krtečkovi dal rýček. Rukojeť byl jednoduchý Cylinder na jehož konec jsem přidal elipsoid, aby na lopatě nevznikla hrana. Vlastní lopatku jsem vytvořil vytažením ( Extrude ) tenkého prohnutého útvaru, což vytvořilo "plech", ze kterého jsem promítnuntím jiné křivky a následným Trimem vyřízl vhodný tvar. Nakonec jsem jej umístil do horní části rukojeti (viz. obr. 9).

Nakonec jsem ještě přidal podstavu, aby se "nevznášel" a přidal tři světla, která nasvěcují scénu tak, aby byly dobře vidět jednotlivé tvary.
(viz. obr. 9).

... a nyní jsem dopsal tuto stránku.

Krteček - tvorba a výsledek
01.gif
01.gif
02.gif
02.gif
03.gif
03.gif
04.gif
04.gif
05.gif
05.gif
06.gif
06.gif
07.gif
07.gif
08.gif
08.gif
09.gif
09.gif
krtek_a.jpg
krtek_a.jpg
krtek_b.jpg
krtek_b.jpg
krtek_c.jpg
krtek_c.jpg
krtek_d.jpg
krtek_d.jpg
krtek_e.jpg
krtek_e.jpg
krtek_f.jpg
krtek_f.jpg