Obecná pravidla zápasu:
- Tempo:
hráci prihrají kouli pres celý kulecník zpet ke spodnímu mantinelu, kdo je blíze
spodnímu mantinelu, vyhrál tempo a má právo volby, zda bude zahajovat on, nebo
souper.
- Výse hry:
hraje se do 100 (popr.200) bodu, nejdéle vsak 30 nábehu - to znamená, ze po ukoncení
tricátého nábehu hra koncí, i kdyz zádný ze souperu nemá 100 bodu. Oba
hráci musí sehrát stejný pocet nábehu - hrác který nezacínal tedy dohrává
(i po ukoncení hry prvním hrácem) poslední nábeh ze základního postavení
- Remíza:
Pokud oba hráci sehrají na stejný pocet nábehu stejne karambolu, o vítezi zápasu
rozhoduje tempo
-
Faul - hrác ztrácí právo pokracovat v sérii pokud:
1/ nezahrál platný karambol (jeho koule nekarambolovala alespoň dve ostatní)
2/ se nedotýkal alespoň jednou nohou zeme – a to v prubehu celého strku až do zastavení koulí
3/ vyhodil kouli – v tomto prípade se všechny koule staví do základního postavení
4/ prostrcil úder – jestlize se tak stane, kazdý hrác by mel toto sám cestne ohlásit rozhodcímu
5/ opustil bez povolení rozhodcího místnost
Pravidla 3 koule:
-
Hráci hrají kazdý svoun koulí – bílou koulí s teckou a bílou koulí bez tecky.
- Kazdý dosazený karambol je ohodnocen 1 bodem, nahrané body v sérii se zapocítávají v každém
prípade, i pokud napr. hrác vyhodil kouli apod.
- Cizí koule – pokud rozhodcí zjistí ze hrác hrál souperovou koulí, zapocítávají se všechny
dosazené karamboly krome posledního (nelze totiž zpetne urcit, jak dlouho hrác
cizí koulí hraje) a ve hre pokracuje souper. Rozhodcí nesmí hráce upozornit
na to, ze se chystá hrát cizí koulí, musí pouze oznámit, až se tak stane.
- Zakázané rohy:
4 trojúhelníkové oblasti v rozích kulecníku, je zde povolen sehrát pouze jediný
karambol, poté musí zakázanou oblast nejméne 1 cizí koule opustit. Nestane-li se
tak, karambol není platný, nezapocítává se a ve hre pokracuje souper.
- Spící koule:
jestlize hrácova koule spí s nekterou z hraných koulí, koule se staví do
základního postavení
Pravidla 4 koule:
- Hráci hrají oba cervenou koulí. Kazdý zahraný strk je ohodnocen 0,1,2,10 nebo 20 body. Ve sporných
prípadech (jestli byl dríve mantinel nebo koule apod.) platí rozhodnutí
rozhodcího.
- Nepotvrzená série – nahrané body v sérii se nepripocítávají v techto prípadech:
1/ hrác netrefil cervenou koulí žádnou kouli
2/ hrác vyhodil kouli z kulecníku
- Prekrocení limitu hry - pokud hrác nahraje více bodu, než je výše hry, ve hre pokracuje souper. Body
v sérii se prictou k celkovému skóre, body pres 100 se však
odpocítávají. Príklad: Hrác má 97 bodu, nahraje dva body a desítku: 97+12=109,
devet bodu pres se upisuje, výsledné skóre je tedy 100-9=91.
- Spící koule:
jestlize hrácova koule spí s nekterou z hraných koulí, musí hrác hrát
smerem od této spící koule tak, aby se tato nepohnula (jinak jde o faul
prostrcením). Za faul se však nepovažuje, pohne-li se spící koule jen díky tomu,
ze ztratila podporu cervené koule.
Zpet na hlavní stránku