![]() |
3D model auta Bolt Model Cabriolet Autor: Jan Konečný (xkonecn6) můj e-mail: osobní: honza_konecny@seznam.cz kolní: 60841@mail.muni.cz zjednoduený model (formát Cinema 4D): car1.7.zip (110 kB) sloitějí model (formát Cinema 4D): car1.8.zip (2.76 MB) renderované náhledy: nahledy.zip (322 kb) jednotlivé náhledy: obr01.jpg obr02.jpg obr03.jpg obr04.jpg obr05.jpg obr06.jpg |
Rozhodnul jsem se vymodelovat auto Bolt Model Cabriolet za třicátých let 20. století. K tomuto rozhodnutí mne přiměla hra Mafia, ve které můe člověk jezdit právě s tímto autem a jetě mnoha dalími. Dalí výhodou bylo, e ve hře je sekce Auto encyklopedie, kde si můete vámi vybrané auto natočit a kdy jste dost ikovní, tak i vyfotit (obyčejný Print Screen zde nefunguje - musí se jít jinou cestou pomocí ikovných utilitek). Take jsem si zvolené auto pěkně hezky natočil a ofotil z různých stran a přiblíení a fotky hezky uspořádal. Výsledek mého snaení by měl být k nahlédnutí na stránce http://catchmeifyoucan.webz.cz/mafia/mafiacar.htm (pokud jsem to ji nesmazal). Jedinou nevýhodou a to dosti podstatnou bylo to, e se podle fotek nedalo nijak měřit, a proto jsem musel vechny rozměry odhadovat, i přesto jsem se pustil do díla. Pokud by výe uvedená adresa nefungovala, stručný přehled ofoceného auta ze hry Mafia je zde: def0001.jpg def0002.jpg def0003.jpg def0004.jpg def0005.jpg def0006.jpg def0007.jpg def0008.jpg Nejprve jsem začal modelovat reflektor. Zprvu jsem nechápal jak mám docílit poadovaného tvaru, ale později, kdy jsem se dozvěděl, co vechno za funkce se dá v Cinemě pouít, to nebyl problém. Uvědomil jsem si, e pokud modeluji osově souměrný model (co auto určitě je) mohu vyuívat symetrii. Tudí jsem pomocí symetrie nechal automaticky "vyzrcadlit" reflektory, zadní světla, dveře a kola. Větí potí byla s karoserii blatníků, kterou jsem nejprve vytvářel pomocí Beziérova plátu editováním jednotlivých bodů a jeho druhou část pomocí symetrie. Později se mi tato metoda zdála příli sloitá a neohrabaná. Blatník vypadal jaksi příli kulatě a nebyl ani zdaleka podobný tomu, který byl na ofoceném autě. Jeden vyrenderovaný obrázek rozpracované verze je zde wrong.jpg. Tuto monost jsem zavrhnul a vymodeloval jsem kompletní blatníky daleko rychleji pomocí 2D křivek zrcadlených v ose celého vozidla, které jsem "proloil" pomocí Loft NURBS (tímto způsobem je vytvořena i střecha a hlavní karoserie). Blatníky jsem poté celé umístil pod strukturu Hyper NURBS, čím se opravdu velmi zvýila náročnost modelu a renderování se stalo časově náročnou záloitostí (můj počítač se dokonce zaseknul a bylo nutno restartovat). A navíc se model nijak výrazně nezlepil, dolo pouze k mírnému skoro nezřetelnému zaoblení. Dále jsem pomocí funkce odečítání vytvořil prostor pro řidiče a pro dveře, současně jsem stejným způsobem vytvořil ve střee místo pro zadní okénko. Dalí detaily a podrobnosti modelu jsou zřejmé ze souboru. Rozdíl mezi soubory je pouze v tom, e v mením souboru se zjednodueným modelem je hlavní karoserie stále Loft NURBS a tudí nemůe být rozdílně zabarvena (barva pod mříkou x barva okolní červené karoserie). Ve větím souboru je ji tato část modelu ve formě polygonálního modelu a tudí mohla být rozdílně zabarvena (viz náhledové fotky), ale náročnost stoupnula spolu s velikostí souboru. Dalím problémem bylo, kam model umístit, aby vypadal věrohodně. Zprvu jsem ho chtěl umístit do krajiny na silnici, ale mnou vytvořená obloha a silnice (o slunečním světlu ani nemluvě) vypadala značně neuvěřitelně a komiksově, tak jsem od toho nápadu upustil. Potom mne napadlo, e by auto mohlo projídět po mostě mezi sklalami, ale nedařilo se mi vytvarovat dobrou skálu. Pak jsem přiel na nápad umístit model do tunelu, kde bych si mohl vyhrát se světly. Model v tomto prostředí vypadá, myslím, dostatečně uvěřitelně. Pouité textury jsou standartní textury z Cinemy a definované materiály, co se týče barvy a odrazu světla. Zpočátku jsem chtěl vytvořit vlastní textury, ale moc se mi nedařilo je nastavit tak, aby "dělaly" to, co jsem chtěl. Jiná monost byla, e bych "vykousnul" textury z ofocených obrázků, ale to mi připadalo trochu obtíné a moná i nefér, protoe se vlastně nejedná o mou práci. Ostatně, vzhledem k tomu, e karoserie auta je lesklá a ostatní části jsou veskrze kovové, doufám, e absence textur není a tak znatelná. Je sice pravdou, e model není perfektní a při zevrubném studování se najdou nějaké geometrické vady na kráse, ale myslím, alespoň podle vyrenderovaných obrázků, e model vypadá dobře. Jetě by to moná chtělo vidět ho v pohybu. vypracoval Jan Konečný (student 2. ročníku FI Masarykovy Univerzity) 9. května 2003 |